Ida Charlotte vs. Mr. Melk

Personlig formidling med en twist: Hva har egentlig 1700-tallets Ida Charlotte Finnelstrup og Mr. Melk til felles?

De er begge fiktive karakterer som er laget for å formidle kunnskap eller selge et produkt. Den første er skapt av Nationalmuseet i Danmark og er en tjenestepike fra 1700-tallet. Den andre er Tines talsperson for melk – en tegneserieaktig kjekkas fra 2011.

Ida Charlotte Finnelstrup

Ida Charlotte Finnelstrup lever i 1772 på Facebook og er en karakter som formidler 1700-tallets kulturhistorie til unge kvinner i alderen 15-30, en målgruppe vi ikke ser så ofte på kulturhistoriske museer. Det er en fin-fin sak om henne i Danske museer 1/11.

Bloggen hennes er fortsatt i live, men oppdateres ikke lenger. Det ble også laget animasjoner og videoer. Ida Charlottes side på Facebook var i drift i et halvt år, men er nå slettet.  Kanskje var hun var redd for EUs Datalagringsdirektiv? Prosjektet viser at det går an å skape engasjement og dialog på sosiale medier, noe norske museer sliter med i dag.

Mr. Melk

En annen (sannsynligvis fiktiv) nettbruker er Mr. Melk (www.facebook.com/mrmelk). Det er Tine som står bak, blant annet med sammen Try Reklamebyrå, Halogen og Hyper. Mr. Melk har laget morsomme videoer, spill og konkurranser, blant annet sin egen skapelse på Youtube:


Men kanskje det viktigste av alt – Mr. Melk har daglige samtaler med brukerne. Det har resultert i over 100 000 likes på Facebook og økt oppmerksomhet om Tine Melk.

Hvem vinner kampen?

Mr. Melk vinner lett! Men han har et profesjonelt apparat til å hjelpe seg, og det er laget en karakter som målgruppen er opptatt av. Kanskje det hjelper at han er litt ekstrem? Men det betyr ikke at andre kan gjøre noe lignende.

Konseptene er svært like, og disse formene for personlig formidling er i utgangspunktet enkle å lage for museene. Kan denne metoden gjøre kunnskap lettere tilgjengelig for museumsbrukere?

Hjelp meg å finne andre fiktive karakterer som lever på nett, som er laget av både museer og andre, og post dem i kommentarfeltet. Det må da være flere?

Advertisements

6 tanker på “Ida Charlotte vs. Mr. Melk”

  1. Et stort nota bene er at man må være påpasselig med å etablere den fiktive karakteren som en side, ikke som en personlig profil. Å forsøke seg på det siste ville bryte med lisenskravet om at man må representere seg selv på Facebook. Det har vært drøssevis av historier om fiktive profiler som er blitt slettet uten forvarsel, uansett hvor velmente, pedagogiske eller morsomme de ellers har vært. En facebookside, derimot, går bra, ref. Mark Zuckerbergs egen side for hunden sin: http://www.facebook.com/beast.the.dog. Den blir nok ikke slettet med det første.

    1. Oi, ja. Tenkte nesten at dette var en problemstilling som ikke fantes lenger, men det er det nok ikke. Fiktive profiler må alltid lages som «sider», men det er fritt frem for kreative karakterer der også.

      Fin side for hunden til Mark Zuckerberg, noe spesielt å få over 10 000 likes på et bilde av en sovende hund.

  2. Mercursenteret i Trondheim prøvde seg i julen med et egetprodusert juleevangelium, og både Maria Virgo, Josef Jacobsen og Engelen Gabriel hadde egne facebookprofiler! Profilene eksisterer (merkelig nok) ikke lenger, og det er jo fristende å dra sine konklusjoner om hvorfor… Den tilhørende bloggen eksisterer imidlertid enda: http://mercursenteret.no/?kat=31 Juleevangeliet finner du her: http://mercursenteret.no/default.aspx?s=juleevangeliet.
    Evangeliet slutter dog også noe brått, med /kommentaren/cliffhangerne:

    «Er tiden på Mercursenteret over for Maria?? Er det et godt tegn at det lyser over taket til Matja?? Og hva var svaret fra Trondheim Kommune på klagen til Snekker Andersen? Gå inn og se! Følg med, følg med!»

    (Jeg har ikke lykkes i å finne ut om Snekker Andersen også hadde profil)

    Men etter denne siste kommentaren blir det altså tyst. Ting kan dermed tyde på at Mercursenteret har gjort seg noen viktige erfaringer med dette kreative kommunikasjonsarbeidet (Flere av statusene er direkte morsomme, noen av dem er avbildet i bloggen. Merk også Marias relasjonsoppdatering: «Is in a relationship with Josef, and it’s complicated»..). Bloggen/fb-profilene krydres selvsagt av Marias shoppingtips og bilder av det klesfine paret, hvilket rettferdiggjør bloggens eksistens utover det rent relasjonsbyggende.

    Rester av Josef og Marias facebookeksistens kan ses her:
    Bildeserien Hjemme hos Josef og Maria (ligger på Mercursenterets fb-profil)
    Jomfruelige shoppingtips fra Maria:
    http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150366089291933.342314.87067281932&type=1
    Marias handleliste:

  3. Finn.no har skjønt hva som gjelder, og nå har facebookprofilen deres blitt talerør for katten Finn (jeg gjetter vilt på navnet, ser det ikke skrevet noe sted i farten). Der får vi reisetips, bilder fra ferien, annonsetips, osv osv. Og ja, selvsagt – kattevideoer…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s