Galleri på Vranga – godteri for øyet!

Forrige uke forvandlet Oslos gater seg til et levende kunstgalleri – åpnet med stil mandag morgen kl 08.00 på Nationaltheatret T-banestasjon. Anledningen var Sparebankstiftelsens 10-årsjubileum

Sparebankstiftelsen DNB NOR sier selv at de med prosjektet ønsket å stimulere flere til å gå på museum. Prosjektet har gjennomført koblingen mellom reproduksjonene i byen og originalverkene ved å sørge for at reproduksjonene faktisk er utstilt nå i de respektive museene. Her er det mye som skal koordineres og mange kuratorer som skal samarbeide – godt gjort av kurator Cecilie Skeide fra Lillehammer Kunstmuseum   å få til dette!

På Munch-museet viser vi for eksempel akkurat nå Sparebankstiftelsens versjon av Edvard Munchs ”Vampyr” i utstillingen ”Pubertet. Sommerutstillingen 2012”  istedenfor vår egen ”Vampyr”.

Men, hvorfor formidles ikke dette poenget?  En lenke til det aktuelle museet hvor de enkelte kunstverkene befinner seg ville gjort denne koblingen enda mer tydelig for publikum, og kanskje faktisk fått noen til å ta turen for å se maleriene i originalversjon.

Forutsetningene var godt tilrettelagt, med trådløst nett på Nationaltheatret T-banestasjon, Oslo S og i Østbanehallen. Responsen fra publikum var god, og viser at reproduksjoner kan fungere godt i det offentlige rom. Dette inviterte også til deling av bilder og opplevelser i sosiale medier.

"Melankoli" av Edvard Munch på Vestbaneplassen

De tekniske løsningene fungerte riktignok ikke alltid så godt i praksis. Enkelte påpekte at det var vanskelig å orientere seg langs den skisserte ruta – og ikke alltid så lett å få øye på kunstverkene når bussholdeplasser og lignende er fulle av folk. Andre etterlyste lydfiler til alle verkene istedenfor tekst som kan være tungvint å lese samtidig som du skal se bildet. Det som fungerte veldig bra, var ”finn meg”-funksjonen på mobilen, som enkelt viste deg hvor i nærheten du kunne finne verk fra utstillingen.

Utstillingen var spesielt tilrettelagt for barn og unge, men var kanskje vel så fin for voksne. Krydret med konkurranser og fine premier ble dette en interaktiv opplevelse for noen hver som gjerne kunne vart lenger. – Godteri for øyet å møte reproduksjoner av kunst istedenfor reklameplakater på T-banestasjonen!

Dette er bare ett av flere tiltak der Sparebankstiftelsen viser at de mener alvor med satsningen på å spre kunst til barn og unge, og det er veldig interessant at de ser potensialet i digital formidling. Alt i alt et vellykket eksempel på at samarbeid mellom museum og næringsliv kan gjøre kunsten tilgjengelig i byrommet, på museer og på nett.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s