Ikke hopp på Instagram-toget!

Instagram har fått opp dampen og tøffer i full fart fremover. Det er mye som tyder på at mange som forsøker seg er svimle før de egentlig har hoppet på.

Flere norske museer har i det siste startet Instagram-kontoer og det diskuteres varmt om den nye kanalen. Instagram ble ytterligere hypet av to av de viktigste meningsyterne innenfor sosiale medier, Hans Petter Nygaard-Hansen og Cecilie Staude i sine innlegg på seminaret ”Nettkommunikasjon på musem”

Hvor er planen?
I diskusjonene hittil, har hovedfokuset vært på teknikk og kanal. Det er på tide å løfte blikket. Instagram er en kanal, en del av taktikken som skal bidra til å løse museets mål.

Nye kanaler som Instagram er verdiløse dersom museet mangler en plan for sosiale medier som inkluderer bruk av de forskjellige virkemidlene som benyttes. Planen må vise tydelig retning, mål og mulighet for evaluering.  Vi ønsker å lykkes i sosiale medier, men hvordan kan vi lykkes når vi ikke har måleparametere?

Å hoppe på Instagram uten en plan, er å kaste bort tiden.

Museet som innovatør
Det er ingen tvil om at museer kan bli sett på som innovative og spennende om de er tidlig ute med ny teknologi, men hva skjer etter at kanalen er opprettet? Og har museets ansatte tid til å satse?

Undergraver fagfeltet kommunikasjon
Å hoppe hodeløst på ny teknologi er uforståelig for bedriftsledere og undergraver seriøsiteten til kommunikasjonsfaget.

Kommunikasjonsansatte forvalter ressurser på samme måte som enhver annen avdeling på museet og må kunne forsvare at de tiltakene som iverksettes fører til måloppnåelse. På den måten ser ledere at museets overordende mål nås.

Innhold må satses på, ikke nye kanaler
Gjentatte ganger og på hvert eneste seminar om sosiale medier blir ”innhold” nevnt som det viktigste å satse på i sosiale medier. Nye kanaler er ikke innhold.

Det neste kurset som burde betales for er ”Hvordan lage korte videosnutter” og ”Hvordan bruke Facebook Insights.” Ikke ”Hvordan få fart på enda en kanal.”

Det blir ofte nevnt at forskjellig kanaler kan henvende seg til forskjellige målgrupper, og at det derfor er strategisk lurt å etablere en ny kanal. Det er fortsatt svært få som har vist/fortalt at de evner å differensiere innhold OG har lykkes med det.  Det hadde vært fint å få noen eksempler slik at vi kan lære av hverandre!

Ikke glem Facebook!
Facebook er den kanalen som høster flest venner, flest postlikes og flest delinger. Det er på nåværende tidspunkt svært få norske museer som klarer å utnytte mulighetene til kanalen. Ledere og mellomledere forstår brukbart hva Facebook dreier seg om og publikum ER DER. Hver eneste dag.

I en arbeidshverdag der de fleste som jobber med kommunikasjon er svært presset på tid, vil det gi bedre resultater å satse ressurser på Facebook-siden til museet enn å leke med småkanalene.

Planlegg Instagram-turen!
Før du vurderer å hoppe på Instagram-toget, finn ut hvor du skal, når du skal reise, hvor mange du skal ha med, kjøp billett og ta deretter toget der DU har bestemt at dere skal.

7 tanker om “Ikke hopp på Instagram-toget!”

  1. Jeg må innrømme det, men jeg er gira på Instagram og driver å pønsker på mulige konkurranser. Enn så lenge har jeg kastet meg med i de konk jeg har funnet. #hjemmekontorboka2012, #falkeidmorgen og #nsb_foto

    Hva synes dere skal til for å få til en vellykket konk? Mine mål blir i såfall å få folk ved Akerselva, Bø/Sauherad og Dovre klar over og intr i KNreise og appen(e) som skal utvikles. Kanskje og få noen bilder som kan brukes i knAPPEN.

  2. En vellykket konkurranse engasjerer. Men ofte har en konkurranse en målsetning, enten det er å trekke mer folk til museet, tjene penger eller å skape fornøyde brukere. Så en vellykket konkurranse får brukeren til å engasjere seg i produktet deres, som du sier. Jeg vil tro det er langt vanskeligere å få folk opptatt av utvikleren av appen (KN-reise) enn temaene dere presenterer.

  3. To år siden denne ble skrevet. Samlingsforvaltningen hiver seg på Insta-toget, litt uplanlagt foreløpig, men vi ser etterhvert hvordan det fungerer, og om det f.eks. loser folk videre til web-sidene våre.
    Finnes det en oversikt over norske museer på Insta?

    1. Tror du er inne på kjernen i bloggposten, hva blir egentlig resultatene av innsatsen på Instagram? Hvordan kan vi vite, fremfor å synse?

      Spent på hvordan det går med dere, siden det ikke går an å lage lenker på instagram til nettsidene.

      1. Vi har lagt link til hjemmesiden vår i Insta-profilen. Tipper det bare er et tidsspørsmål før det blir mulig å lenke fra det enkelte instagram-bilde.
        Jeg tenker uansett at vi bare må hive oss på, ikke vente på at alle mulige analyser forteller oss at «det lønner seg». Så den dagen «det lønner seg» så har vi allerede holdningen inne, at vi deler om av og fra det vi har og gjør!

Leave a reply to Marit Kjeksrud Amundsen Avbryt svar